maandag 9 maart 2015

Inloggen via je social media in ruil voor gratis wifi

Vroeger kon je je als horecagelegenheid, bedrijf of openbare plek onderscheiden door de consument gratis wifi aan te bieden. Tegenwoordig is het bijna een must, omdat de consument overal gratis wifi verwacht en het liefst dan ook nog met een uitstekende verbinding. Maar wat is nou het voordeel voor jou als bedrijf om deze gratis service aan te bieden? Het kost namelijk aardig wat geld en het lijkt in eerste instantie alsof je er niet veel voor terug krijgt.

Social wifi
Dit is hoe het werkt:

Social wifi is het aanbieden van gratis internet, maar de consument moet hiervoor wel de social media pagina van het bedrijf volgen of inloggen door middel van een social media check-in. Hiermee laten ze hun volgers weten waar ze zich bevinden. Het voordeel voor bedrijven is dat zo hun aantal volgers op social media verhoogd kan worden en dat de consumenten op die manier reclame maken voor het bedrijf.

De voordelen op een rij
  • Het is gratis reclame voor je bedrijf en dus automatische mond-op-mond reclame. Als een consument incheckt bij jouw bedrijf, krijgt een groot deel van zijn of haar vrienden dit te zien op zijn tijdlijn. Dit kon door middel van een post zijn of een korte mededeling dat jij het bedrijf leuk vindt. Het zal niet altijd direct tot sales leiden, maar onbewust zul je als consument de naam van het bedrijf onthouden. 
  • Je hebt meer volgers op social media. Meer volgers betekent niet automatisch meer succes. Echter komt het wel betrouwbaarder over als je een redelijke groep fans hebt verzameld als bedrijf.
  • Je hebt toegang tot diverse gegevens van je klanten. Denk hierbij aan demografische gegevens, interesses, tijdlijnen en hun contacten. Dit zijn essentiële gegevens voor het marketingproces. Hierdoor kun je met communicatie-uitingen beter de doelgroep bereiken.
  • Als je wilt adverteren, kun je een social media marketingstrategie ontwikkelen waarmee je alleen target op mensen die al je service hebben gebruikt en hun vrienden en familie. Je hebt dus direct bereik in de doelgroep. Door het targetten op een specifieke doelgroep heb je veel meer kans dat de advertentie ook daadwerkelijk effectief is en dat je niet voor niets betaalt.
    Voor de consument zijn er ook een aantal voordelen:
  • Zij kunnen heel gemakkelijk gebruik maken van het wifi netwerk. Ze hoeven namelijk maar een paar keer op bevestigen te drukken of maar één keer inloggen met hun social media account en ze zijn online. Ze hoeven dus geen ingewikkelde en lange formulieren met gegevens in te vullen. Ze zijn binnen een minuut online.
  • Voor de consumenten die geen toegang tot het 3G of 4G netwerk hebben, is dit ideaal. Zo hebben ze toch op zoveel mogelijk plekken wifi en zijn ze dus verbonden. Ook zijn er natuurlijk consumenten met een beperkte internetbundel en die dus zoveel mogelijk gebruik maken van wifi-spots. Ook zijn er genoeg consumenten die met een laptop of tablet in een openbare ruimte gaan zitten en die hebben dan sowieso wifi nodig.

Er zijn ook een aantal nadelen:
  • Consumenten kunnen ook afzien van het gratis gebruik van wifi, zodra ze zien dat ze daarvoor moeten inloggen via social media. Sommigen willen namelijk helemaal niet met hun sociale netwerk delen waar ze zijn of ze willen geen privacy inleveren. Een uitzondering hierop zijn de toeristen. Het is namelijk ontzettend duur om data te gebruiken in het buitenland en dat probeer je dan ook zoveel mogelijk te vermijden door alleen data te gebruiken op de plekken waar je toegang hebt tot wifi. Dit zijn alleen niet de klanten die weer snel terug zullen keren.
  • Een andere reden waarom consumenten niet willen inloggen met hun social media account, is vanwege het feit dat ze hun privacy willen beschermen en hun gegevens dus niet met het bedrijf willen delen. De meeste consumenten weten namelijk wel dat deze gegevens hoe dan ook op een of andere manier gebruikt gaan worden.
  • Het kan natuurlijk makkelijk gebeuren dat consumenten de pagina liken, om vervolgens de pagina weer snel daarna te disliken, waardoor je er als bedrijf niet veel aan hebt. Echter blijkt dit percentage mee te vallen en ligt het percentage onder de vijf procent. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten