donderdag 5 maart 2015

Tips & Tricks over branded content

Als bedrijf wordt het steeds lastiger om op te vallen in de marketingwereld. Het is van groot belang dat je inspeelt op de huidige trends. Eén trend die steeds groter wordt, is de invloed van vloggers. Vandaar dat steeds meer bedrijven hierop inspelen en afspraken maken met bekende (Nederlandse) vloggers. Echter, het is niet zo simpel als het lijkt. Een bedrijf kan namelijk door middel van deze trend de plank ook finaal mis slaan. Om ervoor te zorgen dat jou dit zal gebeuren, hebben wij een aantal tips en tricks op een rijtje gezet.

Tip 1. Zorg ervoor dat het product aansluit bij de vlogger
Wanneer je als bedrijf ervoor kiest om een sponsorship met een vlogger aan te gaan, is het belangrijk om te weten met wat voor soort vlogger je te maken hebt. Het is namelijk belangrijk dat het product dat de vlogger moet aanprijzen wel past bij de persoonlijkheid en de interesse van de vlogger. Een bedrijf als Maybelline kan bijvoorbeeld prima een sponsorship aangaan met Beautygloss, want zij richt zich op hun branche. Het zou echter voor een bedrijf als EA Games een heel slecht idee zijn om een sponsorship aan te gaan met haar. Beautygloss richt zich namelijk helemaal niet op hun branche, waardoor het nep en geregisseerd overkomt. Wanneer een merk of product niet aansluit bij de vlogger, dan vinden jongeren het ongeloofwaardig. Hierdoor ontstaat er onder de doelgroep een negatief beeld rondom het desbetreffende merk of product. Zorg er dus altijd voor dat je goed nadenkt over welke vlogger geschikt zou zijn voor jouw merk of product.

Tip 2. Overdrijf niet!
Soms komt het voor dat er extreem veel reclame wordt gemaakt tijdens een vlog voor een bepaald merk of product. Zo wordt het product honderd keer genoemd en getoond en daardoor lijkt het meer een reclamespotje dan een vlog. Dit is niet de bedoeling, want hierdoor ontstaat er onder jongeren een negatief beeld van het merk of product. De kracht van brandend contant is juist dat het product zo onopvallend mogelijk, toch opvalt. Tenzij de vlogger zich specifiek richt op een thema, een voorbeeld hiervan in Beautygloss. Wanneer zij de nieuwste mascara van L’Oreal Paris gebruikt tijdens haar make-up tutoriol hoeft dit niet perse hinderlijk te zijn. Vaak vinden jongeren het in dit geval juist fijn, aangezien zij dan weten welk merk make-up zij het beste kunnen gebruiken.

Tip 3. Laat de vlogger zelf met ideeën komen
Als bedrijf of organisatie ben je al snel geneigd om alles tot in de puntjes te regelen en uit te werken. Bij deze nieuwe vorm van marketing is het echter van groot belang dat je ook rekening houdt met de vlogger. Bij tip 1 was al te lezen dat je ervoor moet zorgen dat het product goed aansluit bij de vlogger, vandaar dat het verstandig is om met de vlogger is gesprek te gaan. Hij of zij weet het best wat zijn/haar publiek wil, dus misschien heeft hij of zij wel verrassende nieuwe ideeën.

Tip 4. Denk niet te groot, het kleine biedt juist kansen
Als bedrijf ben je snel geneigd om voor de vlogger te kiezen met het meeste aantal views, dus het grootste bereik. Maar jij bent natuurlijk niet het enige bedrijf dat aast op een samenwerking met hem of haar. Vandaar dat het soms verstandiger is om te kiezen voor een iets minder bekende vlogger. Met deze vloggers heb je vaker een nauwere samenwerking en is er vaak meer ruimte om invloed uit te oefenen op de content van de video’s. Denk dus niet altijd té groot!

Wanneer je als bedrijf de bovenstaande regels volgt, zal het een stuk makkelijker zijn om een succesvolle samenwerking aan te gaan met een vlogger. Volgens Nicolien Scheerman, onderzoeker bij YoungWorks, is authenciteit de sleutel tot succes binnen dit medium. 

Bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten